• Senin, 8 Agustus 2022

Delegasi Helsingborg Terkesan dengan Inovasi Randu Basah

- Jumat, 5 Agustus 2022 | 01:21 WIB
Delegasi Helsingborg Terkesan dengan Inovasi Randu Basah (Thoyyib)
Delegasi Helsingborg Terkesan dengan Inovasi Randu Basah (Thoyyib)

 

Probolinggo, MNS-Salah satu kerjasama antara Kota Probolinggo dan Helsingborg adalah partisipasi masyarakat dalam pembangunan kota.

Baca Juga: Tim Penggerak PPK KBB Menggelar Lembang Fashion Week Dengan Tema Kebaya Goes TO Unesco 2022

Untuk itu, Delegasi Helsingborg yang diwakili oleh Oscar Gronvall (Kepala Dinas Perhubungan) dan Peter Book (Tenaga Pengajar Lingkungan Hidup) berkunjung ke Taman Posyandu Mawar RW VIII dan RW IX Kelurahan Kedung Asem Kecamatan Wonoasih, Rabu (3/8) pada pelaksanaan Bulan Imunisasi Anak Nasional (BIAN). 

Dalam lawatan ini, mereka ingin melihat bagaimana taman posyandu ini melaksanakan penyertaan komunitinya dalam mencipta inovasi Bayaran Posyandu Sampah (Randu Basah). Inovasi ini dicetuskan oleh Posyandu Mawar bagi memenuhi Pemberian Makanan Tambahan (PMT) hasil sumbangan sisa ibu-ibu anak kecil ketika berkunjung ke posyandu.

Baca Juga: Viral Tukang Tahu Gejrot Tampan dan Atletis, Ngaku Pernah Didekati Artis

“Ada sesuatu yang unik di sini. Bagaimana pula di kalangan ahli masyarakat, posyandu dikenakan bayaran dengan membayar sampah. Ia tidak besar. Bukan soal nilai, tetapi kebersamaan dan pemerkasaan posyandu ini yang menjadi perkara penting. Bagaimana peranan aktif dan penglibatan masyarakat,” kata Ketua Bappeda Litbang Tartib Goenawan semasa mengiringi Delegasi Helsingborg memantau aktiviti BIAN yang menyasarkan 85 kanak-kanak di dua RW berkenaan.

Tartib berharap kedatangan wakil dari Delegasi Helsingborg pada pelaksanaan BIAN di Mawar Posyandu dapat memberi pengajaran bahawa Indonesia adalah unik. “Dan mereka sangat memahami keunikan ini, bagaimana penyertaan boleh dibina untuk masyarakat dan kembali semula kepada masyarakat. Sama juga semasa mereka berdialog, kononnya Musrenbang kita anak angkat di sana (Helsingborg),” jelasnya.

Baca Juga: Wow 10 Cara untuk FYP TikTok pada 2022 dan Waktu Terbaik untuk Memuat Naik Video

Halaman:

Editor: Salwa Cintya Sopyan

Tags

Artikel Terkait

Terkini

Dandim 0819 Resmikan Pembangunan Jambanisasi

Jumat, 5 Agustus 2022 | 01:35 WIB
X