• Kamis, 29 September 2022

Pemerintah Kota Probolinggo Memaparkan Perkembangan Jalur Sepeda

- Selasa, 2 Agustus 2022 | 15:27 WIB
Pemerintah kota Probolinggo Mempaparkan  Peekembangan   Perkembangan Jalur Sepeda (Thoyyib)
Pemerintah kota Probolinggo Mempaparkan Peekembangan Perkembangan Jalur Sepeda (Thoyyib)

Probolinggo,MNS-Pada hari kedua (1/8) lawatan mereka ke Kota Probolinggo, delegasi dari Helsingborg, Sweden telah mengadakan mesyuarat Jawatankuasa Pemandu dan Kumpulan Kerja di Puri Manggala Bhakti. Dalam lawatan ini, mereka ingin mengetahui perkembangan projek lorong basikal di Bandaraya Probolinggo.

Baca Juga: Gadis Pentermas Memberi Khidmat Masyarakat untuk Promosikan We Love Probolinggo

Mulai semalam, Ahad (31/7), mereka telah mengikuti sejumlah agenda yang telah disiapkan oleh Pemerintah Kota Probolinggo. Ketibaan 2 Delegasi Helsingborg yang diwakili oleh Oscar Gronvall (Ketua Perkhidmatan Pengangkutan) dan Peter Book (Pensyarah Alam Sekitar) disambut oleh Setiausaha Wilayah, drg. Ninik Ira Wibawati dan Pengerusi DPRD Abdul Mujib, dengan beberapa ketua wilayah dalam agenda mesyuarat itu.

Dalam arahannya, Setiausaha Negara Ninik menjelaskan bahawa program kerjasama antara Kota Probolinggo dan Helsingborg adalah kesinambungan daripada program kerjasama symbiocity yang dibiayai oleh ICLD (International Center for Local Democracy) bermula pada 2017 sehingga semester pertama 2020. Namun begitu,sejak pandemik Covid-19, kerjasama ini terpaksa ditangguhkan sehingga akhirnya dapat disambung semula pada awal Ogos 2022.

Baca Juga: Menjelang HUT Pramuka, 4 Sekolah di Kabupaten Sukabumi Mengadakan Persami

Ketua Bappeda Litbang Tartib Goenawan berkata, dalam kerjasama yang terjalin sejak 2017 itu, kedua-dua bandar saling berkunjung untuk bertukar maklumat dan ilmu. Ini merupakan lawatan terakhir delegasi Helsingborg ke Kota Probolinggo.

“Menurut hasil perbincangan semasa lawatan Kerajaan Kota Probolinggo ke Helsingborg pada Disember 2019, dicadangkan wakil Kota Helsingborg akan melawat Kota Probolinggo pada Jun 2020. Namun, berikutan penularan wabak COVID-19, ia ditangguhkan sehingga Ogos 2022," kata Tartib.

Ya, kerjasama antara kedua-duanya tertumpu kepada kesaksamaan dan keterangkuman, penyertaan komuniti, ketelusan dan akauntabiliti. Hal ini tentunya disokong oleh ketua DPRD Abdul Mujib sebagai wadah aspirasi rakyat untuk meningkatkan pembangunan di setiap wilayah. “Ini selaras dengan DPRD sebagai fungsi penyelia dan kawalan. Fungsi penyeliaan adalah untuk mewujudkan semak dan imbang antara kerajaan dan masyarakat. Penyeliaan itu dalam bentuk perancangan, belanjawan dan peraturan kawal selia bagi melindungi aktiviti ini agar apa yang dimahukan masyarakat dan kerajaan dapat berjalan dengan baik,” katanya.

Baca Juga: Hutang Kades Dimana-mana, Korban akan Lapor ke Polres

Halaman:

Editor: Iman Surya Permadi

Tags

Artikel Terkait

Terkini

Jembatan baru di Bandung sudah di buka/ flyover kopo

Rabu, 28 September 2022 | 11:10 WIB

Biadab Berani Cemarkan Nama Baik LSM Ini yang terjadi

Selasa, 27 September 2022 | 22:49 WIB

Viral 5 Hal Haram Buat Kate Middleton

Selasa, 27 September 2022 | 20:27 WIB

Ajak Warga Kelurahan Triwung Lor Siap dan Tanggap Bencana

Selasa, 27 September 2022 | 20:12 WIB

Indonesia Vs Curacao, Kemenangan Mengesankan Garuda

Senin, 26 September 2022 | 12:40 WIB
X